Omgaan met volgers op social media: zó doet u dat
Een bedrijf kan er enorm veel baat bij hebben om actief op de social media te zijn. Maar zoals bij zoveel zaken die een groot potentieel verpakken, is het niet zo makkelijk om er direct succesvol mee te zijn. Zo zijn er bepaalde regels waar we ons aan dienen te houden bij het communiceren via de social media. Gelukkig kunnen we leren van bedrijven die al langer accounts op de social media beheren.
Wees consequent
U heeft een bepaald imago bij uw klanten opgebouwd. Zij verwachten dat u op een bepaalde manier communiceert en dat u daar consequent in bent. Mensen ineens tutoyeren terwijl u dat nooit eerder deed, is dan ook uit den boze. Ga ook geen dingen delen die niet stroken met het beeld dat mensen van uw bedrijf hebben. Uiteraard kunt u social media wel gebruiken om uw imago te veranderen, maar doe dat heel geleidelijk en onder begeleiding van professionals. Freshned adviseert u graag.
Social media, de naam zegt het al, is sociaal. Binnen de grenzen van deze consequentie mag u dan ook best interessante of grappige foto’s delen of mensen vragen een onderschrift te bedenken. Een wedstrijd of verloting kan u meer volgers opleveren en het snel en volledig beantwoorden van vragen levert u spreekwoordelijke punten op.
Hoe vaak berichten plaatsen?
Op televisie geldt dat wie het hardst schreeuwt, de meeste indruk maakt. Op de social media werkt dat niet en wilt u heel voorzichtig zijn met updates en berichten. Eén of twee berichten per dag lijkt de ideale frequentie. Het beste plaatst u iets wanneer zoveel mogelijk van uw volgers online zijn. Met Tweriod ziet u op welke dagen en tijdstippen dit voor uw Twitter-volgers geldt. Op je Facebook-pagina klikt u voor deze informatie op Statistieken bekijken en vervolgens op Berichten.
Er zijn tools waarmee u berichten kunt inplannen, zoals Buffer en Hootsuite. Dat is prima, maar doe die niet te lang vooruit. Er kan zomaar iets in het nieuws komen waar u beter snel op kunt inhaken, of iets dat toevallig niet rijmt met het bericht dat u weken geleden inplande. Toch zijn deze tools bijzonder handig om berichten en status-updates in te programmeren voor tijdstippen waarop uw volgers het meest actief zijn.
Omgaan met klachten
Er zijn allerlei goede redenen voor een bedrijf om met social media te beginnen. Zo kunt u bijvoorbeeld beter zien hoe er over u gedacht en gepraat wordt. En af en toe is het nodig om daarop te reageren. Voor een bedrijf is het belangrijk om niet alleen aanwezig te zijn op Twitter, Facebook of Linkedin, maar om tevens betrokken te zijn.
Slecht commentaar komt nu eenmaal voor. Toch bieden deze reacties en berichten u een goede kans om misverstanden uit de weg te ruimen en klachten op te lossen. Omdat het hele netwerk mee kan lezen, dient u hier wel snel mee te zijn. Meerdere malen per dag uw accounts checken, dus! Ga hoffelijk met klagers om, toon begrip en bied een oplossing. Schrijf liever uit name van uzelf of één van uw medewerkers dan u achter de bedrijfsnaam te verschuilen.
Behandel uw volgers als een koning(in), ze hebben een grote waarde voor uw bedrijf en kunnen veel voor u betekenen.