Waarop moet je letten bij het vernieuwen van een website

Je eigen website is natuurlijk geweldig, maar iedere website is na een aantal jaren  toe aan een drastische verandering. Dit kan komen door problemen met plug-ins of een verouderd design. Of vanwege de teksten, die aangepast  of zelfs helemaal opnieuw geschreven moeten worden. Hoe geweldig je website ooit ook was, op een gegeven moment is het dringend tijd voor een vernieuwing.

Vaak begin je met de beste moed en wil aan je website, maar gaandeweg maak je steeds dezelfde fouten. Wellicht omdat je niet meer up-to-date bent. Of doordat je over je eigen onvolkomenheden heen kijkt.  Juist deze fouten maken dat de energie en investering die in een nieuwe website gestoken worden, te weinig rendeert.

Wat kan je eraan doen om dit te voorkomen, zodat je niet elke keer dezelfde missers blijft maken?
Freshned geeft je drie belangrijke aandachtspunten waar je op moet letten bij de start van een webproject zodat deze succesvol zal zijn.

1. Gebruik en focus op de harde data

Je website zoals je deze ziet op het web, is niet het enige dat telt.
Natuurlijk kan je door het bekijken van je website al veel data verzamelen, maar dat is lang niet genoeg.

Je wilt eerst weten wat er goed is, maar vooral ook: wat níet goed is.
Wanneer je weet wat er aan je website schort, weet je ook wat je moet verbeteren.
Om te achterhalen wat wel en wat juist niet goed is, moet je je verplaatsen in je doelgroep: de websitebezoekers. Gebruik simpelweg de data over het kijk- en klik-gedrag en analyseer waar jouw publiek naar op zoek is. Gebruik deze kennis om je website te optimaliseren.

Het gedrag van bezoekers is belangrijker dan de hoeveelheid bezoekers. Extra aandacht verdienen de uitstappaden (pagina’s waar je bezoekers de website verlaten), de meest- en de minst-bezochte pagina’s en de hoeveelheid tijd dat men aanwezig is op elke pagina. Indien er vooraf concrete doelen zijn gesteld, bekijk dan hoe je website hierop scoort.

Welke acties wil je dat je bezoekers verrichten? Dit is een belangrijk onderdeel en voor iedere website relevant. Daarom is het van belang om te kijken in hoeverre je website hierin faciliteert.

2. Beoordeel je content

Onder content wordt verstaan: de inhoud van je website, oftewel het geheel van teksten en afbeeldingen.
Of je nu een website hebt of een blog, of een website met een blog/nieuwspagina, het beoordelen van je content is essentieel. Je kan jezelf daarbij de volgende vragen stellen:
– Is de huidige content nog wel van deze tijd?
– Hoe is deze content overgekomen bij de bezoekers?
– Wat is er goed en wat is er niet goed aan de huidige content

Content is een belangrijk onderdeel voor een goede SEO (Search Engine Optimization, vrij vertaald ‘Vindbaarheid Optimalisatie’), maar het is niet altijd nodig om alles in z’n geheel te vernieuwen. Je kunt ook teksten en afbeeldingen aanpassen. Dit bespaart je tijd en vaak genoeg ook kosten. Analyseer en beoordeel je content eerst, voordat je deze gaat vernieuwen. Want misschien is dat helemaal niet nodig, of slechts gedeeltelijk.

3. Stel prioriteiten

Het stellen van prioriteiten is goed om van te voren te doen. Je wilt absoluut dat het probleem met die plug-in verholpen wordt. Maar je wilt ook dat je website past bij je huisstijl. Het kan ook zijn dat de inhoud van je website niet goed is en niet aansluit bij de wensen van je doelgroep. Is het dan wel zinvol om tijd en geld te steken in het personaliseren van je website, extra fancy effectjes eraan toe te voegen of een blog?

Stel jezelf de vraag waarom en voor wie de website eigenlijk bedoeld is. Op basis daarvan kun je kijken of de inhoud van je website klopt met het doel dat je voor ogen hebt. En of deze bij je doelgroep past. Wellicht moet je daar eerst aandacht aan besteden. Een mooi design komt goed over, maar uiteindelijk draait het om de inhoud; die zorgt voor de conversie.

Iedere website is verschillend

Dat weten we bij Freshned ook. Daarom vinden wij het zo belangrijk om iedere website te analyseren en te beoordelen om zo het doel te bereiken wat je voor ogen hebt. Wij helpen je graag om je doelen te bereiken. Wij zorgen voor de website waar u de vruchten van plukt.