Adverteren op Facebook: heeft het zin?

Vraagje? Als de Facebookpagina van jouw bedrijf 1000 volgers heeft, hoeveel van hen krijgen dan jouw status-updates te zien? Het antwoord zal je mogelijk verrassen. Waar in het verleden alle 1000 volgers jouw updates voorbij zagen komen, is het gemiddelde nu nog maar 16% van het totaal aantal fans.

Maar wat kun je dan doen om de overige 84% van je volgers te bereiken? Het antwoord is: betalen. Facebook geeft je de mogelijkheid om jouw status-update te ‘sponsoren’ en op die manier bij meer volgers voorbij te laten komen. Een andere mogelijkheid is nog steeds het plaatsen van advertenties. Maar is dat de moeite waard?

Het hangt er vanaf

Laten we maar meteen antwoord geven op de vraag bovenaan dit artikel: of het adverteren op Facebook zin heeft, hangt van allerlei dingen af, maar dan vooral van het doel dat jouw campagne heeft. Niet iedereen klikt namelijk op jouw advertentie, wat er op neerkomt dat je gemiddeld tussen de € 0,10 en € 0,60 per klik uitgeeft.

De kans is groot dat het jou om méér dan alleen maar naamsbekendheid gaat. Aan alleen een klik heb je dus niet genoeg. Je wilt leads genereren of zelfs direct sales scoren. Omdat niet alle kliks converteren, wordt de prijs per conversie een stuk hoger. Het is dan ook verstandig om een berekening te maken van het maximumbedrag dat je bereid bent uit te geven aan een conversie.

Tips voor maximale conversie

Om zo goed mogelijke resultaten te behalen, is het belangrijk om een duidelijke call-to-action (CTA) in de advertentie te zetten: download nu, klik hier, profiteer meteen, enzovoort. Laat mensen weten welke actie zij dienen te nemen.

Als je ervoor kiest een ‘sponsored post’ te plaatsen, dan mag je ook tekst op de foto zelf plaatsen. Maak gebruik van die mogelijkheid! Facebook stelt alleen wel als regel dat de tekst niet meer dan 20% van de afbeelding in beslag mag nemen. Een tool stelt je in staat om te bekijken of je onder dit percentage blijft.

In het begin kun je het beste meerdere gelijksoortige advertenties creëren. Verander eerst alleen de afbeelding, totdat Facebook aangeeft welke de meeste kliks genereert. Optimaliseer vervolgens de rest van de advertentie door verschillende titels en teksten met elkaar te vergelijken.

Laat het aan de professionals over

Laten we wel wezen: vrijwel iedereen zit op Facebook. De op één na meest bezochte site ter wereld is dan ook een logische plek om je producten of diensten te promoten. Maar hoe doe je dat het beste? En hoe voorkom je dat je teveel budget opbrandt zonder aansprekende resultaten te zien? De slimste oplossing is een professional in de arm nemen. Freshned is zo’n professional.
Met jarenlange ervaring in het opzetten en management van Facebook-advertentiecampagnes, maken we een vliegende start. Dat betekent dat je geen dure experimenten hoeft te doen en stukken sneller op de minimumprijs per conversie zit. Meer weten? Bespreek je ideeën vrijblijvend met ons