6 onderwerpen waarover webwinkels kunnen bloggen

Een webwinkel krijgt niet zomaar een hoge ranking en bezoekers. Als webwinkelier moet je flink aan de bak om op te vallen en potentiële klanten over de virtuele drempel te helpen. Een blog kan daarbij wonderen doen. Volgens Hubspot trekken bedrijven die 9 tot 15 keer per maand bloggen maar liefst vijf keer zoveel bezoekers naar hun site. Eén van de redenen hiervoor is dat Google sites met hogere rankings beloont wanneer ze goede en interessante content bieden. Hieronder geven we je 6 tips voor dingen waar je als webwinkelier over kan bloggen.

1. Deel je passie

Je bent niet zomaar die webwinkel begonnen. De kans is groot dat je een passie voor jouw producten had. Deel die passie met je lezers. Vertel hen hoe je op het idee kwam om een webwinkel te beginnen, waarom je juist voor die producten hebt gekozen en welke jouw favoriete modellen zijn. Het is daarbij erg verleidelijk om je op karakteristieken te focussen, maar probeer iets dieper te graven; vertel lezers welke voordelen die productkenmerken hen bieden.

2. Laat klanten je producten reviewen

Een goede manier om content voor je blog te creëren is door anderen die content voor je te laten schrijven. Vraag andere bloggers om je producten te testen en te reviewen, waarmee je die felbegeerde inkomende links krijgt. Of, wanneer de testers geen blog hebben, plaats hun reactie op jouw site. Het draagt bij aan het transparante imago van je webwinkel.

3. Geef een blik achter de schermen

In een fysieke winkel zie je meteen met wie je te maken hebt. Is de verkoper aardig en ervaren, dan is iemand veel eerder geneigd om te kopen dan wanneer er een onzeker broekie achter de kassa staat. Het is zaak dat jij die ervaren en vriendelijke indruk maakt, wat op een website natuurlijk een stuk lastiger is. In je blog kun je een kijkje in jouw magazijn en je kantoor geven. Plaats foto’s van jezelf en/of je medewerkers en vertel iets persoonlijks. Zo leren mensen je kennen en vertrouwen.

4. Citeer specialisten

Je hoeft niet altijd zelf te schrijven. Door middel van content curating kun je in korte tijd een lange blogpost maken. Hoe het werkt? Citeer specialisten in jouw vakgebied. Je mag daarvoor stukken tekst van andere websites of pagina’s letterlijk overnemen, zolang je er maar naar linkt. Voeg er je eigen gedachten aan toe en je hebt een blog-artikel. Doe dit alleen niet te vaak; je wilt natuurlijk niet dat je blog uit alleen maar externe content bestaat.

5. Zet je assortiment in een ander daglicht

In jouw webwinkel zien klanten precies wat jouw producten wel en niet kunnen. Creëer wat meer beleving door te vertellen waar de grondstoffen vandaan komen, wie de producten maken en welke historie erachter zit. Wat maakt ze zo uniek en in combinatie met welke andere producten kunnen we worden gebruikt? Zo belicht je jouw producten op een andere manier en verhoog je de interesse van bezoekers erin.

6. Beantwoord veelgestelde vragen

Je kent ze vast wel: die mails met vragen die steeds weer opnieuw worden gesteld. Natuurlijk heb je al een FAQ op je site staan, maar toch blijf je deze vragen zien. Misschien is het dan een goed idee om er een blogartikel omheen te schrijven. Neem eventueel een video op waarin je één en ander haarfijn uitlegt.

Wat ook kan is problemen anticiperen en die met jouw artikelen op proberen te lossen. Verkoop je bijvoorbeeld kampeerspullen, dan kun je leuke artikelen schrijven over omgaan met andere kampeerders, muggen in de tent, onmisbare gadgets voor op reis, enzovoort.