Hoe u meer interactie op Facebook creëert

Vroeg of laat bent u voor uw bedrijf een Facebook-pagina begonnen. Misschien had u het idee de boot niet te willen missen en deelt u er af en toe een grappig videootje op. Of misschien pakt u het stukken serieuzer aan en heeft u er een medewerker op zitten.

Hoe dan ook, met de volgende tips zorgt u ervoor dat u leukere, betekenisvollere en méér interacties met uw fans en volgers heeft. U zult hen beter leren kennen en u kunt uw producten en/of dienstverlening beter op hen afstemmen. Volgers hebben de kans u beter te leren kennen, waardoor ze eerder geneigd zijn om (opnieuw) van u te kopen. Leest u mee?

Besteed meer tijd aan Facebook – word actiever!

Het is niet meer dan logisch om actieve Facebook-fans te hebben. Het is daarom belangrijk dat u zelf ook actief bent. Plaats minimaal 2 berichten per week of  dagelijks iets op uw pagina en beantwoord vragen of ‘like’ reacties van uw fans. U hoeft er niet veel tijd aan te besteden. Mocht het u zelfs aan enkele minuten per dag ontbreken, dan kunt u berichten inplannen voor latere publicatie. Gebruik hier het klokje voor dat linksonder het berichtvak staat.

Grappig zijn mág

Facebook is een sociaal netwerk, geen bedrijfs- en beroepennetwerk zoals LinkedIn. Op Facebook mag best gelachen worden, dus waarom zou u daar niet aan meehelpen? Wees wel voorzichtig. Het spreekt voor zich dat racistische en religieuze grappen niet door de beugel kunnen, maar er zijn ook vele andere onderwerpen die wel iemand tegen de borst stoten: seks, politiek, krachttermen en zo kunt u er vast wel meer bedenken. Drie keer nadenken dus, voordat u iets op uw pagina plaatst.

Vul de zin aan

Eén manier om reacties van bezoekers los te peuteren, is door hen te vragen een zin af te maken. Een onaffe zin is vergelijkbaar met een rinkelende telefoon of een binnenkomende SMS: mensen kunnen het gewoon niet negeren. Daarnaast kost het maar enkele seconden om in één of twee woorden te reageren. Het is daarnaast leuk om de antwoorden van anderen te bekijken. We geven hier alvast wat voorbeelden die u aan uw eigen doelgroep kunt aanpassen:

  • Je kunt me midden in de nacht wakker maken voor _____ (vul in).
  • Als ik vandaag maar voor één ding dankbaar mag zijn, dan is dat _____ (vul in).
  • De laatste CD die ik heb gekocht, is van _____ (vul in).

Vraag om hulp

Het leuke van Facebook is, dat uw fans zodra u er meer dan pakweg 100 van hebt een prachtige bron van informatie voor u kunnen zijn. Heeft u een vraag, al dan niet gerelateerd aan uw organisatie, dan stelt u die gewoon. De kans dat u er meerdere antwoorden op krijgt, is groot. Mensen helpen elkaar maar wát graag.

Besteed uw social media-campagne uit

We zeiden het hierboven al: enkele minuten per dag kan volstaan om uw Facebookpagina up-to-date en uw volgers actief te houden. Ontbreekt het u echter aan de tijd of de creativiteit, dan kunt u uw social media-activiteiten uitbesteden aan Freshned. Wij gaan graag met u om de tafel zitten om een strategie uit te stippelen. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende offerte.