De medische wereld en het internet

Vroeger gingen patiënten vooral naar de arts of een specialist voor advies, maar tegenwoordig is dat niet meer zo. Steeds meer mensen gaan online op zoek naar antwoorden over hun klachten. Doordat  er online veel informatie te vinden is, is het daardoor ook makkelijker om antwoorden op medische vragen te krijgen. Op tal van fora, websites, blogs en natuurlijk social media zoals Facebook en Twitter kan je informatie vinden over de meest uiteenlopende aandoeningen en de bijbehorende medicatie of specialist. Niet alleen patiënten raadplegen het internet om antwoorden te vinden, ook medische professionals maken steeds vaker gebruik van het web om informatie te zoeken of collega’s te raadplegen/discussiëren.

Dat patiënten online naar informatie zoeken is al lange tijd geleden ingezet, maar nog steeds groeiende. Patiënten vinden het fijner om eerst informatie te verzamelen over hun problemen, voordat ze daarmee naar een specialist gaan.  Hierdoor zijn ze ook mondiger geworden en vragen hun arts of specialist om een specifieke behandeling of geneesmiddel. Voor bedrijven in de medische, farmaceutische en zorgsector wordt het steeds belangrijker om hun product of dienst goed online te profileren om gevonden te kunnen worden tussen de hoeveelheid informatie die online beschikbaar is.

Om je product of dienst goed onder de aandacht te brengen, is het belangrijk om gericht online campagne te voeren rondom relevante zoekwoorden waarop je als bedrijf gevonden wilt worden. Daarna dien je goede en de juiste informatie te geven om een goede indruk te maken. Dit alles kan je op verschillende manieren doen, met een gedegen en geïntegreerde online aanpak.

Website of mobiele app

Alleen een normale website is niet voldoende. Een goede contentmarketing is belangrijk, dit kan je bijvoorbeeld doen in de vorm van blogartikelen. Met blogartikelen kan je makkelijk op de juiste manier informatie overbrengen bij de doelgroep.

Een mobiele app met medische antwoorden kan gemakkelijk zijn voor de gebruiker. De gebruiker kan overal en snel de app raadplegen om antwoord te krijgen op zijn of haar klacht(en).

SEO (Zoekmachine-optimalisatie)

Wanneer je je website hebt voorzien van goede informatie is het ook belangrijk dat deze goed te vinden is in de zoekmachines, zoals bijv. Google en Bing. Mensen starten hun zoektocht grotendeels in Google of andere zoekmachine. Het is daarom belangrijk om de SEO van je website goed op orde te hebben en bij te houden.

Social media

Social media is tegenwoordig een must om goed mee te blijven op het internet. Social media marketing is een goede en klantvriendelijke manier voor informatieverstrekking. De patiënt kan op een makkelijke en snelle manier vragen stellen of zijn ervaring delen. Het is wel belangrijk om een goed social media plan te hebben om problemen te voorkomen en goed voorbereid te zijn.

Medische wereld wacht niet langer!

Door mailings, platforms, fora en LinkedIn-groepen kan je makkelijk informatie verzamelen. Zelf blijf je hierdoor ook up-to-date over de laatste ontwikkelingen op medisch gebied en kan je patiënten voorzien van goede informatie, die je dan weer kan delen doormiddel van een blogartikel.

Als bedrijf of professioneel is het daarom belangrijk om snel hierop in te springen, om je specialisme te tonen en om mensen te helpen. Je naam of bedrijf zal hierdoor bekender worden en patiënten zullen hierdoor sneller gebruik maken van je diensten of producten.